قبلی
بعدی

نحوه تاثیر کافئین بر رشد مو

فهرست مطالب

کافئین ماده اصلی فعال قهوه و یکی از پرمصرف ترین داروهای روان گردان در جهان است. همچنین در نوشیدنی ها و بعضی از وعده های غذایی نیز استفاده می شود. کافئین محرک مغز می باشد و گرسنگی را کاهش می دهد و به شما کمک می کند که هشیارتر باشید در نتیجه به مدت طولانی تری می توانید تمرکز کنید. بسیاری از ما کافئین را فقط محدود به قهوه و نوشیدنی می دانیم در صورتیکه در موارد مختلفی نیز می توان از آن استفاده کرد. در خانه کراتین سعی داریم شما را با خواص کافئین بر روی رشد مو آشنا کنیم.

آیا کافئین باعث رشد مو می شود؟

کافئین چیست ؟

تحقیقاتی در سال ۲۰۱۴ در کشور آلمان توسط تعدادی از دانشمندان در حوزه زیبایی انجام شد و نتایج فوق العاده ای را به دست آوردند. در این تحقیقات آزمایش روی ۱۴نفر آقا که بین ۲۰ تا ۴۰سال سن داشتند انجام شد و همه آنها از نظر از دست دادن مو در مرحله آناژن بودند. وقتی که کافئین را روی آنها تست کردند بسیار متحیر شدند زیرا حتی زمانیکه آنها تحت تاثیر تستوسترون بودند و باعث ریزش مویشان می شد با ورود کافئین همه اجزا بدن را تحث تاثیر خود قرار داد و باعث رشد موی آنها شد. این دانشمندان یکبار دیگر تحقیقات خود را روی خانم ها آزمایش کردند و نتایج بسیار بهتر از آقایان بدست آمد و این شدت رشد خیلی زیاد افزایش پیدا کرد.

کافئین به عنوان یک ماده محرک برای سیستم عصبی شناخته شده است و یک ماده محبوب از گروه آلکالوئید ها به نام متیل گزانتین ها می باشد که این فرمول را به احتمال زیاد در شامپوهای حاوی کافئین دیده اید. کافئین ها در دانه های قهوه ، چای سبز و چای سیاه به مقدار فراوان وجود دارد و همچنین در یک سری از گیاهان خاص در آسیای شرقی و آمریکای جنوبی نیز دیده می شود که وارد بعضی از شامپوها و سرم های رشد مو کرده اند و قیمت فوق العاده بالایی دارند.

آیا نوشیدن ۲ یا ۳ لیوان قهوه باعث رشد مو می شود؟

نوشیدن چند لیوان قهوه در طی روز باعث رشد مو نمی شود. اگر شما بخواهید از کافئین قهوه برای رشد موهایتان استفاده کنید باید روزی ۵۰ تا ۶۰ فنجان قهوه بنوشید که یک کار غیر نرمال است و ممکن است باعث مشکلات و حملات قلبی شود و خیلی خطرناک می باشد. همچنین زمانیکه بیشتر از ۲ یا ۳ لیوان قهوه نوشیده شود باعث اعتیاد به قهوه می شود و اگر به طور ناگهانی قطع شود موجب اضطراب ، استرس و حتی افسردگی می شود. امروزه کافئین مورد نیاز موها و پوست سر از طریق شامپوها و سرم های دارای کافئین تامین می شود.

آیا کافئین برای همه افراد دارای مشکلات مو موثر است ؟

به طور کلی می توان گفت بله برای همه افراد موثر است اما به شکل ویژه ای برای خانم ها موثرتر است اما کسانی که دچار طاسی هستند باید بدانند که کافئین هیچ تاثیری روی رشد مجدد موهای آنها ندارد.

کافئین چه تاثیراتی روی رشد موها دارد؟

تاثیرات کافئین بر رشد مو

فولیکول رشد مو : کافئین روی فولیکول رشد مو تاثیر دارد و بین ۳۵ تا ۴۵ درصد بیش از حد نرمال باعث رشد و افزایش طول مو می شود.

مدت زمان آناژن : مرحله آناژن زمانی است که مو جوان و فعال است و  رشد می کند و بعد از این مرحله مو کم کم ضعیف می شود و می میرد و موی بعدی شروع به رشد کردن می کند ولی کافئین باعث طولانی شدن مرحله آناژن می شود و خانم های باردار در طول دوران بارداری آناژن طولانی دارند و موها پرپشت می شوند و زمانیکه بارداری آنها به پایان می رسد شروع به ریزش می کند زیرا مرحله آناژن کوتاه می شود.

تحریک کراتونوسیت ماتریکس مو : کافئین کراتونوسیت ماتریکس مو را که همان کراتین مو است تحریک می کند و باعث تسریع رشد مو می شود و همچنین باعث ضخامت و بهبود کیفیت مو نیز می شود.

افزایش روند خون رسانی : کافئین روند خون رسانی در اطراف فولیکول مو را افزایش می دهد و موجب رشد بهتر موها می شود.

کاهش اثرات تستوسترون (DHT) : اثرات تستوسترون روی فولیکول مو با کافئین کاهش پیدا می کند و باعث می شود فولیکول مو کم تر تحت تاثیر DHT قرار بگیرد. پس محافظت از اثرات DHT باید به صورت مداوم باشد چون به طور مرتب DHT در بدن انسان تولید می شود.

کاهش چربی پوست سر : کافئین باعث می شود تجمع چربی روی پوست سر تنظیم شود و بخاطر اثر آن روی تستوسترون باعث می شود تا حدودی تولید چربی پوست سر نیز کم شود و در نتیجه شرایط پوست سر برای رشد مو بهتر شود.

حذف رادیکال ها  و مواد مضر روی پوست : رادیکال ها و مواد مضر روی پوست سر باعث تضعیف فولیکول مو می شود و در اینجا کافئین به عنوان یک ماده آنتی اکسیدان عمل می کند و این مواد را حذف می کند و وقیکه این مواد حذف شوند اثر تضعیف کنندگی این مواد روی موها کمتر می شود.

از چه مواد دارای کافئین برای رشد موها استفاده کنیم؟

 شامپوهای حاوی کافئین

با توجه به مطالب گفته شده کافئین می تواند روی فولیکول مو و کاهش ریزش مو تاثیر داشته باشد ولی اینکه چه مقدار کافئین باید به پوست و مو برسد تا تاثیرگذار باشد مربوط به مناسب بودن فرمولاسیون شامپو و اینکه شما چه مقدار کافئین را در معرض پوستتان قرار داده اید می شود. پس سعی کنید از شامپوهای شناخته شده دارای کافئین و اصل استفاده کنید به این صورت که کف آن را چند دقیقه روی سرتان نگه دارید و همچنین به طور مرتب از آن استفاده کنید که کافئین مورد نیاز به پوست سرتان برسد و باعث درخشندگی و شفافیت موها بشود.

فواید شامپو کافئین برای موها

  • تقویت و کنترل ریزش مو
  • تنظیم چربی پوست سر توسط خاصیت آنتی اکسیدانی آن
  • تسریع در روند رشد موها
  • درمان موخوره و خشکی مو
  • تحریک رشد مجدد موها
  • اکسیژن رسانی و بهبود تغذیه فولیکول مو
  • افزایش سرعت گردش خون در پوست سر

گیاه نخل اره ای یا سائوپالمتو

یکی از موادیکه برای کنترل ریزش مو به خصوص مردان استفاده می شود گیاه نخل اره ای یا با اسم علمی سائوپالمتو می باشد. این نوع گیاه حتی در منابع معتبر گیاه شناسی و گیاه دارویی به عنوان داروی موثر برای کنترل درمان ریزش مو از آن نام برده شده است. مکانیزم این گیاه ممانعت از تبدیل تستوسترون به DHT است در واقع اثرات هورمون های آندروژن را که باعث ریزش موی زنان و مردان می شود را مسدود می کند. نخل اره ای نسبت به کافئین اثرات بارزتری در کنترل ریزش مو دارد. این نوع گیاه با ترکیب کافئین در شامپوها استفاده می شود و شما برای اینکه نتیجه و اثرات خوبی را دریافت کنید لازم است تا مدتی به طور مرتب از آن استفاده کنید.

نکات کراتینی که حتما باید بدانید

مقالات احیاء و درمان مو
atefe bahramy
بررسی خصوصیات مو

قبلی بعدی خصوصیات و ویژگی های مو چیست؟ فهرست مطالب به طور کلی موهای براق با بافت صاف و انتهای تمیز یا نوک های مخروطی

توضیحات بیشتر »
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *