قبلی
بعدی

خصوصیات و ویژگی های مو چیست؟

فهرست مطالب

به طور کلی موهای براق با بافت صاف و انتهای تمیز یا نوک های مخروطی به موهای سالم تلقی می شود. بافت و درخشش مو به خواص سطح مو و یکپارچگی مو به کورتکس مو مربوط می شود. مو جزء مهمی از اجزای بدن می باشد و یکی از معدود ویژگی های فیزیکی است که می توانیم آن را با توجه به فرهنگ و مد تغییر دهیم. موها می توانند صاف ، موج دار و یا مجعد ، بلوند ، سیاه ، قهوه ای ، قرمز ، خاکستری و سفید باشند و تغییرات طبیعی آن برای هویت و ظاهر هر فرد مهم است.  .

دستکاری ساختار طبیعی ساقه مو یک عمل فراگیر است و توسط فرهنگ ، مد و بالاتر از همه سلبریتی ها الگو قرار گرفته می شود. اگرچه روش های زیبایی ذاتا ایمن هستند اما احتمال آسیب رساندن به مو وجود دارد. از دست دادن درخشندگی ، موخوره و سایر مشکلات مو به ویژه در میان افرادی که موهای ذاتا ضعیفی دارند شایع است که ممکن است به دلیل تنوع فردی ، نژادی و یا به طور معمول ناهنجاری ساختاری ارثی در تشکیل فیبر مو باشد. امروزه محصولات متنوعی وجود دارند که باعث افزایش حجم مو ، کاهش وز و بهبود حالت پذیری مو می شوند و رشد موهای جدید را تحریک می کنند و بسیار موثر می باشد. در این مقاله سعی داریم شما را با برخی از خصوصیات فیزیکی مو آشنا کنیم تا بهتر بتوانبد از موهای خود مراقبت کنید.

مهم ترین خواص فیزیکی مو چیست؟

خواص فیزیکی مو

۱.موها زمانیکه خیس باشند می توانند تا ۳۰ درصد طول اولیه خود بدون آسیب کشیده شوند. با این حال تغییرات غیر قابل برگشت زمانی رخ می دهد که مو بین ۳۰ تا ۷۰ درصد کشیده شود. کشش مو تا ۸۰ درصد باعث شکستگی موها می شود و شانه کردن موها زمانیکه موها خیس باشند باعث کشش موهای شکننده تا نقطه شکستن آن می شود. همچنین موهای خیس نسبت به موهای خشک اصطحکاک شانه کنندگی بیشتری دارند.

۲. موهای آسیب دیده به شدت متخلخل هستند و ظاهری کدر و خشک دارند و معمولا زیاد گره می خورند و بعد از حمام سریع خشک می شوند.

۳.ساقه مو وقتی خشک می شود و به هم مالش داده شود الکتریسته ساکن تولید می کند ، استاتیک می تواند باعث دفع ساقه های مو شود و موها خشک و درهم می شود. در صورتیکه رطوبت باعث کاهش استاتیک و وز می شود.

۴.ساختمان کوتیکول مو در درخشندگی مو تاثیر زیادی دارد و به واسطه آن نور UV تابیده شده بر روی موی سر منعکس می شود. در صورتیکه به کوتیکول مو آسیب برسد باعث زبر شدن سطح مو و کاهش درخشندگی آن می شود.

تغییر آرایش مو

تغییر موفقیت آمیز زیبایی موها نیاز به فرآیندهای شیمیایی دارد که ساختار طبیعی ساقه مو را تغییر می دهد. برای تغییر دائمی مو واکنش شیمیایی رنگ کردن و یا صاف کردن مو باید در قشر مغز رخ دهد که خواص فیزیکی مو را تغییر می دهد و باعث شکستن پیوندهای دی سولفیدی ساقه مو می شود. درمان بیش از حد یا مکرر شیمیایی ، عادات بد نظافت و قرار گرفتن در معرض محیطی باعث ایجاد تغییراتی در بافت مو می شود و در صورت تشدید این موارد می تواند منجر به شکستگی مو شود. این تغییرات را می توان از نظر میکروسکوپی به عنوان هوازدگی ساقه مو تعریف کرد که باعث ضعیف شدن ساختار مو ،ایجاد ظاهری خشن شود و بیشتر مستعد گره خوردن می شود.

هوازدگی مو چیست؟

هوازدگی مو

هوازدگی عبارت است از زمانیکه موها رشد می کنند لایه های تشکیل دهنده مو به تدریج ساییده می شوند. در واقع هوازدگی را می توان آسیب تدریجی کوتیکول مو نام برد و این ساییدگی زمانیکه موها بلند باشد در انتهای مو بیشر می باشد و بیشتر در معرض هوازدگی قرار می گیرند البته این ساییدگی یک روند کاملا طبیعی می باشد و اثر کمی روی موها دارد اما اگر این سایش با سرعت زیادی رخ دهد موجب آسیب به موها می شود. از ویژگی های هوازدگی می توان کوتیکول های آسیب دیده ، شکاف های طولی و شکاف های عرضی که شبیه گره هایی در تار مو است نام برد.

موها در هرماه ۱ سانتی متر رشد می کنند و بنابراین نوک مو به طول ۲۴ سانتی متر در واقع ۲ سال سن دارد. در نتیجه ریشه های تازه رشد کرده دارای خواص متفاوتی نسبت به نوک مو هستند و قسمت های قدیمی ساقه مو ، به ویژه نوک آن ممکن است با شستشوی زیاد ، استفاده زیاد از وسایل حرارتی و سایر روش های آرایشی مانند دکلره کردن و رنگ کردن دائمی دارای ویژگی های هوازدگی باشد.

عوامل موثر در هوازدگی موها چیست؟

علل خاص هوازدگی مو

بلچینگ یا رنگ کردن: بلچینگ ملانین موجود در بافت مو را اکسید می کند و واکنش اکسیداسیون برخی از پیوندهای دی سولفیدی درون کراتین را از بین می برد و می تواند به کوتیکول مو آسیب برساند و آن را متخلخل تر کند. به دلیل آنکه موهای تیره تر به زمان سفید شدن طولانی تری نیاز دارند و همچنین سفید کردن موهای قرمز سخت تر از موهای قهوه ای است در نتیجه این زمان طولانی تر موجب آسیب دیدگی بیشتر و هوازدگی مو می شود.

نظافت مو: شامپوها شوینده هایی هستند که برای نظافت مو و از بین بردن سبوم ، عرق ، عناصر قارچی ، سلول های پوسته پوسته شده و محصولات حالت دهنده مو طراحی شده اند. نرم کننده ها نیز برای مرطوب کردن موها پس از برداشتن سبوم استفاده می شوند تا موها را صاف ، هیدراته و کم استاتیک کند. اما در صورتیکه مواد شوینده و نرم کننده ها به طور صحیح و متناسب با نوع موها استفاده نشود و یا به طور مکرر استفاده شود موجب آسیب به موها می شود.

مراقبت از مو: محصولات آرایشی مدرن برای احیا و ترمیم موها ، بهبود عملکرد کوتیکول ها و بافت مو طراحی شده اند. بهبود حفظ رطوبت در قشر پوست سر و بازیابی برخی از خواص فیزیکی کاهش یافته مو از مزایای کلیدی محصولات آرایشی مو می باشد که می تواند باعث جلوگیری از آسیب های فیزیکی و شیمیایی شود و درصورتیکه از محصولات آرایشی از تاریخ گذشته و یا نامرغوب استفاده شود باعث ایجاد ظاهری نامناسب و آسیب های بسیاری به موها می شود.

نکات کراتینی که حتما باید بدانید

مقالات احیاء و درمان مو
atefe bahramy
بررسی خصوصیات مو

قبلی بعدی خصوصیات و ویژگی های مو چیست؟ فهرست مطالب به طور کلی موهای براق با بافت صاف و انتهای تمیز یا نوک های مخروطی

توضیحات بیشتر »
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *