ع

قبلی
بعدی

آیا می توان از سفید شدن مو جلوگیری کرد؟

فهرست مطالب

بدن هر انسان از میلیون ها مولکول مو تشکیل شده است که توسط مو احاطه شده است. مولکول های مو حاوی سلول هایی به نام ملانوسیت هستند که وظیفه تولید ماده ی رنگی به نام ملانین را برعهده دارند که با افزایش سن تولید این سلول ها کاهش پیدا می کند و دیگر ماده ی رنگی ملانین تولید نمی شود.  روند سفید شدن موها از سن ۳۵ سالگی شروع می شود که یک مورد طبیعی می باشد البته این فرآیند سفید شدن موها در بعضی از افراد سریع تر اتفاق می افتد که به آن سفیدی زودرس گفته می شود به این صورت که فولیکول مو با کاهش تولید ملانین روبه رو می شود و رنگ دهی خود را از دست می دهد و در نتیجه تارهای مو سفید می شود. تاکنون هیچ روش قطعی برای جلوگیری از سفید شدن موها یا اینکه موهای سفید شده را سیاه کرد پیدا نشده است تنها می توان با انجام و رعایت یک سری اصول از سفید شدن زود رس موها جلوگیری کرد. در این مقاله به بررسی علتهای رایج سفید شدن موها و روش هایی برای به تعویق انداختن آنها می پردازیم .

چرا موها سفید میشود؟

دلیل اصلی سفید شدن مو

در پایین ترین لایه پوست سر در محل پایه تار مو سلول هایی به نام ملانوسیت وجود دارد که ترکیباتی به نام ملانین تولید و ترشح می کند. ملانین باعث رنگی بودن موی سر می شود رنگدانه های موجود در ملانوسیت ها عامل ایجاد رنگ موی سر هستند زمانیکه ساخت این رنگدانه ها متوقف شود مو رنگ خودش را از دست می دهد و به اصطلاح سفید می شود. طبق تحقیقات عامل اصلی سفید شدن مو ماده ای به نام هیدروژن پراکسید است که با بالارفتن سن این ماده در فولیکول ها و سلول های مو به مقدار زیادی تولید می شود و در نتیجه ساخت رنگدانه مو یا ملانین را متوقف می کند. هر چقدر انسان مسن تر شود مقدار هیدروژن پراکسید بالا می رود چون بدن شما با افزایش سن قادر به خنثی کردن تولید این ماده نیست. اگر شما بتوانید مقدار هیدروژن پراکسید را به حداقل ممکن کاهش دهید می توانید رنگ موهای خود را حفظ کنید و یا اینکه دیرتر سفید شوند. شما می توانید با کاهش استرس ، دریافت مس و زینک بیشتر از طریق غذاها ، دریافت کاتالاز  (کاتالاز یک آنزیمی است که هیدروژن پراکسید را در کمتر از یک ثانیه تجزیه می کند بنابراین کاتلاز کافی در بدن برابر با کاهش سرعت افزایش هیدروژن پر اکسید است ) ، ویتامین B7 و B12 ، دریافت ویتامین E و بالابردن سیستم ایمنی بدن میزان هیدروژن پراکسید را کاهش دهید.

دلایل سفید شدن زودرس موها و راه های پیشگیری از آن

علتهای رایج سفید شدن موها

ژنتیک : یکی از دلایل سفید شدن موها در سن جوانی عامل ژنتیک می باشد که از نسل های گذشته از جمله پدربزرگ ، مادربزرگ و نسل های قبل تر به ارث می رسد و همچنان به نسل های آینده انتقال می یابد و هیچ راه حلی برای جلوگیری از این عامل سفید شدن موها وجود ندارد. در صورتیکه افراد از سفیدی زودرس موهایشان ناراضی هستند باید از رنگ های طبیعی و یا شیمیایی برای رنگ کردن موهایشان استفاده کنند.

استرس : استرس یکی از مواردی است که روی تمام قسمت های بدن می تواند تاثیر منفی بگذارد همچنین می تواند سلولهای سازنده ملانین و روند تولید آن را تحت تاثیر قرار دهد و باعث سفید شدن موها بشود. استرس با به هم زدن تعادل بدن باعث افزایش رادیکال های آزاد می شود و شما می توانید با مصرف آنتی اکسیدان ها میزان این رادیکال های آزاد را کم کنید. آنتی اکسیدان ها به مقدار فراوانی در سبزیجات ، تخمه آفتاب گردان و چای سبز وجود دارد.

بیماری های خاص: بیماری هایی مانند کم کاری تیروئید ، مشکلات هیپوفیز، پیسی و بیماری هایی که تولید ویتامین B12،B6 و بیوتین را تحت تاثیر قرار می دهند باعث سفید شدن زودرس موها می شود زیرا گلبول های قرمز خون به این ویتامین ها مخصوصا B12 برای اکسیژن رسانی به نقاط بدن نیاز دارند و زمانیکه بدن با کمبود این ویتامین مواجه شود گلبول های قرمز نمی توانند اکسیژن را به فولیکول مو برسانند و تولید ملانین کاهش پیدا می کند و در نتیجه موها سفید می شود. شما می توانید با مصرف مکمل های فراوانی که در بازار وجود دارد میزان این ویتامین ها را در بدنتان افزایش دهید.

کمبود مس : مس یک ماده معدنی است که برای تحریک رنگدانه های مو بسیار موثر است اگر بدن با کمبود مس مواجه شود به معنای واقعی در حفظ رنگدانه های مو دچار مشکل می شود. مس سطح ملانین و کلاژن موجود در بدن شما را افزایش می دهد و هر دو مورد برای تحریک تولید رنگدانه تیره ضروری است . شاید برایتان سوال پیش آید که چطور می شود کسی دچار کمبود مس می شود؟ کورتیزول که همان هورمون استرس است و برای فعالیتش باید مقدار زیادی مس مصرف شود. به همین دلیل درصد زیادی از جوان ها درگیری سفیدی مو هستند چون سطح کورتیزول بدنشان یا همان سطح استرس آنها بالا است در نتیجه مقدار زیادی مس از بدنشان تخلیه می شود و بیشتر موهایشان سفید می شود. شما می توانید با خوردن غذاهایی مانند آجیل ، ماهی ، جگر ، قارچ ، صدف ، لوبیا و… مقداری از مس مور دنیاز بدنتان را تامین کنید. توصیه می شود بهتر است با خوردن غذاهای حاوی مس ، به جای مکمل های دارویی مس مورد نیاز را دریافت کنید.

کثیفی پوست سر ، شستشوی موها با آب داغ  و خشک کردن آنها با وسایل الکتریکی ، کم خونی ، رژیم های لاغری بسیار سخت و طولانی مدت ، افزایش بیش از حد گلبول های سفید خون و استفاده از دخانیات و سیگار از دیگر عوامل سفیدی زودرس موها می باشد همچنین طی تحقیقاتی ثابت شده است که افراد سیگاری ۴ برابر زودتر از افراد غیر سیگاری به سفیدی مو دچار می شوند.

روش های خانگی برای درمان سفیدی زودرس موها

معجون های خانگی برای تقویت پوست سر و جلوگیری از سفیدی زودرس موها

ماسک سیاه دانه و روغن زیتون : این ترکیب به درخشندگی و رشد فولیکول های جدید و جلوگیری از سفیدی مو کمک می کند. برای درست کردن این ماسک ۲ قاشق غذاخوری روغن سیاه دانه و ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون را باهم ترکیب کرده و روی پوست سر قرار می دهیم و بعد از ساعتی با آب گرم می شوییم.

ماسک انگور ، روغن بادام و روغن نارگیل : ۴ تا ۵ دانه انگور را با ۲ قاشق غذاخوری روغن بادام و ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با هم مخلوط می کنیم و هرشب روی موی سر گذاشته شود و صبح ها شسته شود.

ماسک گیاه مریم گلی و پیاز : ۳۰ گرم از گیاه مریم گلی را با ۳ عدد پیاز و ۲ تکه زنجبیل و ۳۰ گرم شکر و ۳ کاسه آب را را هم ترکیب کنید و تمام مواد را درون قابلمه بریزید و بجوشانید تا حدودا یک کاسه از آن باقی بماند و این نوشیدنی را یکبار تا دوبار در روز مصرف کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

ماسک برگ توت سفید و روغن کنجد : مقدار برگ توت سفید را با آب کاملا بجوشانید و مقداری روغن کنجد را به این ترکیب اضافه کنید و هر روز از این روغن برای شانه کردن موهایتان از آن استفاده کنید.

روغن بادام : هفته ای یک یا دوبار از روغن بادام برای مرطوب کردن پوست سرتان استفاده کنید و این کار را پس از شامپو زدن موهایتان انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید که باعث کاهش سفیدی مو و استحکام و بهبود کیفیت موها خواهد شد.

جنسینگ : خوردن مقداری آب جنسینگ را برای تحریک گردش خون و تامین خون کافی برای درمان زودرس موهای سفید مفید می باشد.

نکات کراتینی که حتما باید بدانید

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *