قبلی
بعدی

تاریخچه رنگ مو از گذشته تا امروز

فهرست مطالب

رنگ کردن موها یکی از موارد زیبایی مو می باشد که در بین خانم ها بسیار محبوبیت و رواج دارد و امروزه روش های جدید و رنگ موهای متنوع زیادی در این حوزه زیبایی به وجود آمده است. شواهد نشان می دهد که تاریخچه رنگ مو قدمت زیادی دارد و در زمان های قدیمی مردم با روش های مختلف موهای خود را رنگ می کردند البته روش های شیمیایی اصلا در گذشته مرسوم نبوده و تنها با استفاده از گیاهان طبیعی موهای خود را رنگ می کردند و استفاده از مواد شیمیایی در طی سال های اخیر در بین محصولات آرایشی رواج پیدا کرده است. شاید برای خیلی از افراد سوال پیش آید رنگ مو از کی و کجا شروع شده است و یا اینکه قبلا افراد برای رنگ کردن موهای خود از چه چیزهایی استفاده می کردند؟ در این مقاله سعی داریم شما را با تاریخچه رنگ مو و انواع آن آشنا کنیم و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

تاریخچه رنگ مو

تمدن مصر از قدیمی ترین تمدن جهان است که بیشتر اشراف زادگان و ثروتمندان برای متمایز بودنشان نسبت به آدم های معمولی از رنگ مو استفاده می کردند. برای ساختن این رنگ موها از گیاهانی مثل تره فرنگی ، زرد چوبه ، حنا، پوست گردو و…. استفاده می کردند که امروزه نیز عده ای از افراد هنوز از این روش ها استفاده می کنند. رنگ دائمی سیاه هم سال ها بعد رومیان کشف کردند. یونانیان نیزاز رنگ های تیره برای ابراز شجاعت خود استفاده می کردند به همین دلیل اکثر آنها موهای تیره داشتند. این روند استفاده از مواد گیاهی برای رنگ کردن موها تا قرن ۱۸ میلادی ادامه داشت تا اینکه ویلیام هنری پرکین شیمیدان انگلیسی بود که درسال ۱۸۰۰میلادی به صورت کاملا تصادفی و زمانیکه در تلاش برای درمان بیماری مالاریا بود توانست باعث تغییر رنگ مو به صورت دائمی شود و اولین رنگدانه بنفش را اختراع کرد و باعث اساسس ایجاد رنگ مصنوعی به نام ماوین ((Mauveine شد. بعدها استاد ویلیام هنری به نام آگوست ویلهلم از رنگ ماوین یک فرمول تغییررنگ به نام پارافنیلین دی آمین (ppd ) را به دست آورد که امروزه پایه و اساس رنگ موها است. تا اینکه در قرن ۲۰ در سال ۱۹۰۷ شخصی به نام اوژن شولرشیمیدان فرانسوی با یک فرمولاسیون جدید رنگ موهایی با تنوع رنگ های بسیار اختراع کرد. اوژن شولربا فرمولاسیون خود رنگ موهایی تولید می کرد و خود آن ها را به سالن های آرایشی موجود در پاریس می فروخت. از آنجایی که پاریس درآن زمان بسیاردر دنیای مد و زیبایی مشهور بود و دارای سالن های آرایشی زیادی بود در نتیجه اختراع رنگ مو اژون مولربسیار پرطرفدار شد. تا اینکه اوژن مولر اولین شرکت خود را با نام انجمن رنگ موی بدون ضرر فرانسوی تاسیس کرد که بعد از چد سال نام شرکت را به  OREAL تغییر داد و پس از آن محصولات دیگری را در همین دسته به فرآورده های خود اضافه کرد.

نحوه تاثیر گذاری رنگ مو روی موها

رنگ مو چیست و چگونه روی موها اثر می گذارد؟

مو به طور طبیعی دارای پروتئین به نام کراتین می باشد. یوملانین و فئوملانین نیز از پروتئین های موثر در رنگ مو است که یوملانین دارای رنگ های قهوه ای ، مشکی و فئوملانین دارای رنگ قرمز وزرد است و عامل یکسان نبودن رنگ موی انسان تفاوت نسبت این پروتئین ها می باشد و نیز زمانیکه این پروتئین ها از بین برود و یا به مقدار کافی تولید نشود موها سفید می شود. اگر تعداد ملانین ها بیشتر باشد رنگ مو تیره تر و اگر کمتر باشد روشن تر می باشد. رنگ موی طبیعی را می توان به ۵ دسته تقسیم کرد ۱. بور ۲. قرمز ۳.قهوه ای ۴. خاکستری ۵. مشکی ، که هر کدام می تواند تیره تر و یا روشن تر باشد. رنگ مو از رنگدانه های طبیعی و شیمیایی تشکیل شده است که زمانیکه روی موها گذاشته می شود طی پدیده های فیزیکی و شیمیایی موها تغییر رنگ پیدا می کننند. استفاده از رنگ مو باعث پوشاندن موهای سفید ، حفظ ظاهر جوانی ، ایجاد تنوع و ظاهری زیبا برای خانم ها و آقایان می شود. رنگ مو می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی مثل ژنتیک ، محیط زیست و پیری قرار بگیرد و باعث ایجاد تمایز بین رنگ موهای مختلف شود. موی هر فرد دارای ph 5/4 تا۵/۵ می باشد که البته با توجه به رنگ پوست هر فرد متفاوت است. وقتی که مو اسیدی باشد کوتیکول مو بسته می شود و این امر برای سلامتی موها بسیار مفید است. زمانیکه رنگ مو روی موها گذاشته می شود پیگمنت موجود دررنگ با جذب روی سطح تارهای مو از غشای سلولی عبور می کند و به کورتکس مو نفوذ می کند و باعث رنگ پذیری مو می شود.

انواع رنگ مو بر مبنای ماندگاری

انواع رنگ مو بر مبنای ماندگاری

فرمول رنگ مو با توجه به نوع و کاربرد آن متفاوت است. امروزه نیز با پیشرفت صنعت زیبایی انواع رنگ مو با زمان ماندگاری متنوع به وجود آمده است که این تنوع در فرمولاسیون هر کدام تاثیر دارد. رنگ موها براساس میزان ماندگاری آن به به سه دسته زیر تقسیم می شوند که روش عملکرد هر کدام طبق مکانیسمی است که روی مو صورت می گیرد متفاوت است:

رنگ مو دائمی : رنگ های دائمی دارای موادی مانند آمونیاک ، هیدروژن پر اکسید و پیگمنت های اکسید نشده است که قابلیت این را دارد با اکسیژن آزاد شده از اکسیدان ترکیب شود و به دانه رنگی تبدیل شود. در رنگ موی دائمی یکسری رنگ دانه هایی وجود دارد که ریز مولکول هستند که وقتی وارد کوتیکول مو می شود با یک ماده اکسید کننده واکنش پلیمریزاسیون می دهد و به شکل دائمی در کورتکس مو تثبیت و رنگ مو تشکیل می شود. نتیجه این نوع رنگ موها ترکیبی از رنگ طبیعی موها و رنگ موی استفاده شده است و به همین دلیل ممکن است رنگ موی هر فرد با رنگ موی فردی دیگر که از همان نوع رنگ استفاده کرده است متفاوت باشد. این دسته از رنگ موها برای تغییر رنگ از موی خیلی تیره به موی بلوند ابتدا باید موها را دکلره کرد. رنگ موی دائمی تا زمان رشد مجدد موها روی مو باقی می ماند . کسانی که موهای سفید دارند رنگ موی دائمی برای آنها مناسب است زیرا تا مدت طولانی موهایشان رنگی است و به همین دلیل یکی از پرمصرف ترین محصولات در بازار به شمار می رود. این نوع رنگ موها تقریبا حدود ۶ هفته روی موها ماندگاری دارد و پس از آن با شستشو، استفاده از وسایل حرارتی، رشد مجدد و … از میزان ماندگاری آن کاسته می شود. البته تا حدودی می توان با استفاده ازشامپوهای مخصوص تثبیت کننده رنگ مو که رنگدانه های مصنوعی را از بین نمی برد این میزان ماندگاری را ببیشتر کرد.

رنگ مو نیمه دائمی : در رنگ موهای نیمه دائمی هم پیگمنت اکسیده شده و هم پیگمنت اکسید نشده وجود دارد. که بیشتر برای رنگساژها استفاده می شود. در این نوع رنگ مو مقداری از پیگمنت های اکسید شده روی کوتیکول مو باقی می ماند و مقداری از پیگمنت های اکسید نشده داخل کورتکس مو قرارمی گیرد. رنگ موهای نیمه دائم چون آمونیاک ندارند در نتیجه نیاز به استفاده از اکسیدان نمی باشد. دوام رنگ های نیمه دائمی بسیار کمتر از رنگ های دائمی هست چون حاوی مولکول های ریزی هستند که به کورتکس مو می روند اما تا تاثیری روی رنگدانه های طبیعی ندارند و با چند بار شستشو با شامپو از بین می رود. در واقع با این نوع رنگ موها به طور موقت موهای شما بدون تغییر دائمی رنگ می گیرد.

رنگ موی موقت : در رنگ موی موقت پیگمنت ها اکسید نمی شوند و فقط روی سطح بیرونی مو تاثیر می گذارد و رنگ می گیرد. چون رنگ موی موقت حلال در آب است پس از یک شستشو از بین می رود و ماندگاری خیلی کمی دارد. پیگمنت های موجود در رنگ موی موقت به دلیل وزن مولکولی آن نمی تواند وارد کوتیکول مو شود و رنگ طبیعی آن را تغییر دهد و به همین دلیل به آن رنگ موقت می گویند. از رنگ های موقت خیلی روشن نمی توان روی موهای تیره استفاده کرد زیرا پوشانندگی بالایی ندارد. اسپری رنگ ،موس های رنگی و گچ مو از رنگ های موقت به شمار می آیند.

انواع رنگ مو برمبنای شیمیایی و طیف رنگی

انواع رنگ مو بر مبنای شیمیایی

رنگ های طبیعی : رنگ موی طبیعی جز دسته از رنگ هایی است که به مو آسیب نمی رساند و به همین دلیل کسانی که باردار هستند چون دوران حساسی را پشت سر می گذارند این دسته از رنگ ها به آنها توصیه می شود که دارای کم خطرترین آسیب می باشند. حنا ، پوست گردو ، قهوه ، کاکائو و… جز رنگ های طبیعی مو محسوب می شوند. رنگ های طبیعی به بافت مو آسیب نمی رساند و هنگام تماس با پوست سر کاملا بی خطر است اما زمان ماندگاری آن کم است و دائمی نمی باشد. گاهی اوقات استفاده از رنگ های طبیعی باعث بسته شدن کوتیکول مو می شود و بعدا رنگ پذیری مو با مواد شیمیایی سخت تر می شود.

رنگ های شیمیایی : رنگ های شیمیای شامل ترکیباتی مثل آمونیاک و رنگدانه های مصنوعی است که قدرت رنگ دهی بالایی دارند و بسیار در بین افراد رواج دارد اما چون جزء دسته از رنگ های شیمیایی هستند ممکن است باعث آسیب به ساختار مو شود در نتیجه پس از استفاده لازم است یک سری مراقبت های لازم برای تقویت و ترمیم موها انجام شود.

انواع رنگ مو بر مبنای طیف رنگی

رنگ موی طبیعی : این رنگ موها شامل رنگ های طبیعی قهوه ای ، مشکی و بلوند است که امروزه خیلی از افراد به خاطر طبیعی بودن طیف رنگی آن استفاده می کنند که هم شامل رنگ های دائمی و هم نیمه دائمی می شود.

رنگ موی فانتزی : رنگ موهای فانتزی جز دسته رنگ موی موقت با ماندگاری پایین می باشد و دارای طیف های رنگی مانند : بنفش، قرمز، آبی، صورتی و….است. برای اینکه رنگ موهای فانتزی بهتر رنگ خود را نشان دهند لازم است روی موهای دکلره انجام شوند و اگر روی موهای تیره اعمال شود رنگ اصلی خود را نشان نمی دهد. اکثر رنگ موهای فانتزی بدون آمونیاک و درشت مولکول هستند و به همین دلیل نمی توانند وارد کورتکس مو شوند و پس از ۵ الی ۶ بار شستشو پاک می شوند البته این میزان ماندگاری در هر فرد نسبت به نوع و ضخامت موها متفاوت است. می توانید برای ماندگاری بیشتر رنگ موی فانتزی از راه هایی مانند استفاده از شامپوهای بدون سولفات و یا شامپوهای مخصوص رنگ موی فانتزی متناسب با رنگ موی خودتان استفاده کرد و همچنین کمتر از وسایل حرارتی مانند اتو و سشوار استفاده کرد.

خصوصیات رنگ موی خوب

یکی از مواردی که باید در هنگام رنگ کردن موها به آن توجه شود نوع رنگ مو می باشد تا به موها آسیب نرساند. یک رنگ موی خوب باید دارای خصوصیات زیر باشد:

۱.حاوی مواد مغذی مانند پروتئین ،ویتامین و مواد معدنی باشد که تا حدی از آسیب و شکنندگی مو در برابر مواد شیمیایی جلوگیری کند.

۲.بدون اثرات سمی و تحریک کنندگی مو و پوست سر باشد که باعث ایجاد سوزش و خارش نشود.

۳.موها را شفاف و درخشنده کند و آسیب جدی به مو وارد نکند.

۴.در هنگام استفاده به طور کامل و یکنواخت موها را بپوشاند و اثری از دو رنگی روی موها باقی نماند.

۵.برای اینکه نیاز به تمدید دوباره موها با مواد شیمیایی در مدت زمان کم نباشد لازم است رنگ مو ماندگاری بالایی داشته باشد.

۶.بعضی از رنگ موها در برابر محصولات مراقبتی مو مانند ماسک ها و شامپوها مقاوم نیستند پس باید رنگ مویی را انتخاب کنید که در برابر هر گونه محصول مراقبتی مو تغییر رنگ ندهد.

نکات کراتینی که حتما باید بدانید

مقالات احیاء و درمان مو
atefe bahramy
بررسی خصوصیات مو

قبلی بعدی خصوصیات و ویژگی های مو چیست؟ فهرست مطالب به طور کلی موهای براق با بافت صاف و انتهای تمیز یا نوک های مخروطی

توضیحات بیشتر »
دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *